De HR Motor; je HR snel weer op orde
Het is de droom van elke ondernemer. Je bedenkt een geweldig idee op de achterkant van een servet, steekt je hart en ziel in het realiseren ervan, verovert het hart (en de portemonnee) van je doelgroep en haalt een hoop geld op. En voor je het weet heb je het volgende bloeiende bedrijf in handen.
Maar zoals elke ondernemer die dit heeft meegemaakt je zal vertellen, komt groei met zijn eigen unieke reeks uitdagingen. Een van de belangrijkste - maar vaak over het hoofd geziene - uitdagingen is hoe je je HR-functie zo kunt opschalen dat ze de groeiende behoeften van je organisatie kan ondersteunen.
HR heeft vitale rol
Het is geen geheim dat de rol van HR de laatste jaren drastisch is veranderd. Niet langer is HR gewoon een afdeling die papierwerk verwerkt en uitkeringen beheert. Tegenwoordig is HR een strategische partner van het bedrijf, die helpt de doelstellingen van de organisatie te bereiken. Om succesvol te zijn moet HR een proactieve houding aannemen en betrokken zijn bij alle aspecten van het bedrijf.
En als het gaat om het beheren en handhaven van de bedrijfscultuur tijdens een enorme groeispurt, is een proactieve HR-afdeling die midden in de organisatie staat van vitaal belang om de klus goed te klaren. Zij kennen de bedrijfsstrategie, het leiderschap en de werknemers op een manier die buitenstaanders nooit kunnen begrijpen.
In een recent HRM-onderzoek onder bedrijfseigenaren en -leiders was 63 procent van de respondenten het ermee eens (of sterk mee eens) dat "goede HR de groei van [dit] bedrijf stimuleert." Bijna 80 procent was het ermee eens dat hun HR-leider essentieel was voor de groei van het bedrijf. Tom Horst, mede- eigenaar van Buro Flinc en chief HR voor o.a. Staples, Picknick, heeft gezien hoe de bedrijfscultuur een klap kan krijgen in tijden van snelle groei als die niet goed wordt gemanaged.
"Organisaties kunnen er niet van uitgaan dat de cultuur zichzelf na verloop van tijd herstelt, Je moet proactief zijn in het vormgeven van de toekomst."
Om te beginnen, zegt Horst, is het essentieel om een langetermijnvisie te hebben met een focus op de korte termijn. De rol van HR bij het verwoorden van bedrijfsdoelstellingen en -prioriteiten kan niet genoeg worden benadrukt. "Mensen moeten begrijpen waarom verandering plaatsvindt om mee te kunnen doen. Schets een beeld van de positieve toekomst, in termen van kansen, druk op de sector, klantervaring ... maar zorg ervoor dat de bredere strategie in evenwicht is met de focus op de korte termijn." Anders, zegt Horst, lijkt het op een complete interne chaos.
Daarnaast is het in een snelle groeifase noodzakelijk om iedereen op één lijn te krijgen en de focus op kernwaarden aan te scherpen. "Mensen moeten weten dat hun werk belangrijk is", aldus Horst. Sommige functies hebben direct zicht op de bedrijfsresultaten, zoals verkopers. Maar sommige back-office functies kunnen losgekoppeld raken. Horst stelt voor dat de C-Suite elke leider opdraagt ervoor te zorgen dat hij zijn teams niet alleen de visie en de prioriteiten op korte termijn laat begrijpen, maar ook hoe hun rol aansluit, hoe zij een positieve impact hebben en het succes van het bedrijf ondersteunen.
Hij vervolgt: "Iedereen moet begrijpen wat het belangrijkste is voor het bedrijf om te bepalen wat er moet veranderen. Wat maakt het bedrijf uniek? Welk gedrag en welke waarden zijn bepalend geweest voor het succes? Wat houdt het bedrijf heilig dat niet onderhandelbaar is?" Het kennen, herontdekken en actief communiceren van deze niet-onderhandelbare zaken helpt beslissingen, processen en acties vorm te geven. Verandering is voor de meeste mensen moeilijk, zegt Horst, ook de verandering die snelle groei met zich meebrengt. Maar sterk leiderschap en communicatie spelen een cruciale rol bij het helpen van werknemers om samen effectief door de verandering te navigeren.
En HR toestaan haar meest unieke troef - haar grondige kennis van de werknemers van een bedrijf - te optimaliseren, is een van de slimste dingen die een snelgroeiend bedrijf kan doen om haar bedrijfscultuur te behouden en te versterken. Die cultuur is immers wat werknemers aantrekt en van een bedrijf een geweldige plek om te werken maakt en toptalent aantrekt - wat zorgt voor een geweldig bedrijf.
Dus zet die flirtende gedachten over een administratieve en responsieve HR opzij; de investering in een proactieve HR-afdeling zal duidelijk zijn vanaf de dag dat ze door je deuren lopen. Best-in-class HR heeft een multiplicatoreffect op een bedrijf als geen andere bedrijfstak. Zo niet, dan zou je bij het ingaan van de snelle groeifase wel eens overvallen en slecht voorbereid kunnen zijn, wat het traject van je organisatie vanaf het begin zal belemmeren.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte van kennis & inzichten.