Behoud van je bedrijfscultuur in tijden van groei: De casus van Schuiteman
Bij Schuiteman draait alles om de persoonlijke benadering. Daarom zijn ze vastbesloten om hetzelfde niveau van service te behouden als toen ze begonnen. De samenwerking met Buro Flinc heeft hen in staat gesteld deze toewijding een stap verder te brengen, door hun werknemers te helpen de kernwaarden beter te begrijpen en te belichamen. Dit, op zijn beurt, heeft hen geholpen om toptalent aan te trekken en te behouden, waardoor hun klanten kunnen profiteren van een nog hoger niveau van dienstverlening.
Geralda van der Biezen (HR-manager Schuiteman): “Voor een concrete opdracht vanuit een HR-perspectief moet je deze club hebben. Onze HR-ambities zijn waargemaakt!”
De uitdaging: Hoe blijven we trouw aan onze wortels terwijl we groeien?
Een halve eeuw geleden begon het zolderkameravontuur van Hein en Riek Schuiteman. Vandaag de dag heeft Schuiteman Accountants &Adviseurs 5 vestigingen en 175 medewerkers. Ondanks de groei is de kern van het bedrijf onveranderd gebleven: Schuiteman is als partner betrokken bij elke fase van het ondernemerschap. Deze persoonlijke aanpak is wat het bedrijf onderscheidt van concurrenten en waardoor ze klanten beter kunnen bedienen. Er was echter wél behoefte aan het behouden en versterking van de kernwaarden, terwijl het bedrijf bleef groeien. Het risico bestond dat, met meer werknemers en verschillende kantoren, de persoonlijke benadering verloren zou gaan. Deze ambitie leidde in 2018 tot een samenwerking met Buro Flinc.
Het doel: Het ontwikkelen van een passend ontwikkelprogramma voor medewerkers van Schuiteman om de kernwaarden van het bedrijf te vertalen naar persoonlijke kwaliteiten. Want de basis van de dienstverlening was aanwezig, terwijl de onderscheidende "soft skills" nog meer aandacht verdienden.
De oplossing: Een ontwikkelingsprogramma met hart voor medewerkers
BuroFlinc nam een HR business partner in de arm die het bedrijf en de regio goed kende om het programma te helpen ontwikkelen en uitrollen. De persoonlijke benadering en het hart voor de medewerkers vormden de rode draad van het programma, de twee aspecten die voor Schuitema het belangrijkst waren. Centraal stonden verbinding, warmte en betrokkenheid.
De eerste stap was het ontwikkelen van inzicht in de identiteit van het bedrijf en hoe die in het programma tot uiting moest komen. Dit gebeurde door middel van interviews met de Raad van Bestuur, het management en de werknemers.
De tweede stap bestond uit het ontwikkelen van een programma dat zou worden afgestemd op de specifieke behoeften van Schuitema en haar afdelingen. Het programma was bedoeld om werknemers een beter inzicht te geven in de kernwaarden van het bedrijf en hoe ze die in hun werk kunnen gebruiken, en om werknemers te helpen hun persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen.
De derde en laatste stap was de uitvoering van het programma, dat bestond uit een reeks workshops die over een periode van zes maanden werden gehouden. De focus van de workshops lag op onderwerpen als zelfreflectie, communicatie en personal branding.
De resultaten: Een sterke basis voor verdere groei
Het ontwikkelingsprogramma was een groot succes en de aanpak zat goed in elkaar, volgens Schuiteman, een waardevol compliment vooral als het van een accountant kwam! Het programma heeft werknemers geholpen de kernwaarden van het bedrijf beter te begrijpen en te belichamen. Dit heeft Schuitema weer geholpen toptalent aan te trekken en te behouden. Het programma heeft het bedrijf ook geholpen om zijn serviceniveau te verbeteren. Het bedrijf is nu beter gepositioneerd om zijn groei voort te zetten, met behoud van zijn cultuur en waarden.